Het oude gezegde “Wie het kleine niet eerd is het grote niet weerd ” brengt mij tot twee uitersten. In dit kader zijn zowel het tramemplacement Denekamp als Station Leiden II te bestellen bij BIELZ!
tramlijn Oldenzaal-Denekamp
De maand is het emplacement Denekamp gerealiseerd.
De tramverbinding was één van de twee tramlijnen van de Nederlandsch Westfaalsche Stoomtram maatschappij (NWSM), welke in 1896 in Oldenzaal werd opgericht. Naast de lijn naar Denekamp onderhield deze maatschappij ook een tramverbinding met het Duitse Gronau. Ooit was het de bedoeling geweest dat de tramlijn via Ootmarsum en Tubbergen naar Almelo zou worden doorgetrokken, maar hier is uiteindelijk niets van terechtgekomen.
foto halte Losser Utrechts archief
Het stationsgebouwtje is erg klein. Het doet sterk denken aan een verkorte versie van het kleine type GOLS-station, zoals deze nog in Boekelo en Zelhem te vinden zijn (zonder bovenverdieping…). Het gebouwtje heeft een levendig aanzien, dankzij de muren die uit twee soorten (en twee kleuren) kalkzandsteen zijn opgetrokken. Naast het stationsgebouw werd een retirade gebouw geplaatst. Dit voormalige toiletgebouwtje, met haar lessenaarsdak, is nog in originele staat te zien met het stationsgebouw. (dank aan stationsinfo.nl)
Deze tramgebouwen van Denekamp en Losser zijn vanaf nu te bestellen in elke schaal!
Station Leiden II
Het station werd in 1879 opgeleverd en was een ontwerp van D.A.N. Margadant. het valt onder de stijl van het electricisme en was het eerste stationsgebouw in deze stijl. Het station bestaat uit een hoge middenresaliet , twee terugstaande lage delen en twee op één lijn staande hoge hoekrisalieten. dits station was het knoppunt van de lijn Amsterdam-Rotterdam en de tramlijn richting Oegstgeest en Katwijk. zie leiden toen en nu http://www.leidentoenennu.nl/s/station-centraal/
Station Leiden II is in H0 124 cm lang en is vanaf nu direct te bestellen levertijd 3 a vier weken