De nieuwe stationsgebouwen

Station 2000 Abcoude Na de jaren 80 kregen de nieuwe station te maken met plaatselijke aanbesteding en werden zeer technische station ontworpen met veel staalconstructie en glas. Doordat deze station vaak zeer uniek zijn en qua constructie ook meer uitdaging vergen van de ontwerper  is dat ook het gelijke voor mij als herontwerper op schaal.

Continue reading »

Reconstructie Utrechts CS , Architect Sybold van Ravensteijn

De Architect van Utrecht CS

Sybold van Ravensteijn was zijn tijd vooruit. Tussen 1930 en 1960 was de eigenzinnige architect Sybold van Ravesteyn beeldbepalend voor de spoorwegarchitectuur in de zuidelijke helft van Nederland. Hij ontwierp strakke functionalistische seinhuizen en neobarokke stations met krullen, ornamenten en beeldencolonnades. Er wordt wel gezegd dat Van Ravesteyn enkele van de mooiste én lelijkste gebouwen van het land heeft ontworpen.

Station Utrecht Centraal

Hoewel al decennia werkzaam bij de spoorwegen had Van Ravesteyn nog geen (groot) station ontworpen. Toen hij in 1937 Utrecht CS van een golvende glazen voorbouw voorzag, was dat eigenlijk nog steeds zo; het oude gebouw bleef erachter staan. Wel werd de begane grond intern vernieuwd. Na een brand werd in 1939 alsnog het oude gedeelte vervangen. Zo ontstond uiteindelijk één golvend geheel van glas en gepleisterde muren.

Utrecht 175 jaar spoorstad

In opdracht van het Utrechts Archief is mij gevraagd in de voetsporen te treden van Sybold van Ravensteijn, door conform de oude bestekken het oude Utrecht CS te laten herleven. Dit station is  na een gedeeltelijke verbouwing na de brand in 1939 geheel in stijl verbouwd. met name de stijlvolle voorgevel was een uitdaging om printbaar te herontwerpen en af te bouwen door Frans Wilborts. Mede aan de hand van de bestekken en aangeleverd fotografie door Victor Lansink  kwam het gebouw op schaal weer tot leven.

Het was een eer als modelbouwer en liefhebber van architectuur om dit  model te mogen realiseren binnen 3 maanden! Gebouw is volledig duurzaam en klimaatvriendelijk geprint in PLA.

video  i.s.m.met Utrechts Archief dank aan Victor Lansink, Erik Plomp, Lloyd Davis en Frans Wilborts

 

BIELZ waardeert de Nederlandse Architecten

Beroemde Nederlandse architecten Nederlandse architecten en hun bouw worden alom gewaardeerd in de wereld. Dudok, Berlage,Rietveld en Rem Koolhaas kunnen en mogen dus niet ontbreken in de schaalbouw. Deze gebouwen zijn te vonden onder de categorie Stadsleven of door simpelweg de naam in te tikken.

Continue reading »

3DScaleworks in alle kleuren

Eindelijk is het dan zover de modellen van BIRLZ/3dscaleworks kunnen nu zoveelmogelijk in RAL kleuren  worden geprint. Dit geldt overignes alleen voor de modellen  voor binnengebruik geprint in PLA ( zetmeelverbinding) Ook Stad- en landleven krijgen hun producten In de afgelopen weken zijn naar vele vraag ook  rijtjeshuizen, historische  gebouwen, openbare gebouwen, bekende ontwerpen van

Continue reading »

Bielz 3dscaleworks goes USA

3dscaleworks has adopted two  characteristic stations from de B & O line to its portfolio . Namely Point of Rocks depot en Brunswick station thanks to the community of Point of Rocks i got a hold of the floorplans .   Brunswick stationBrunswick is a passenger rail station on the MARC Brunswick Line between Washington, D.C. and Martinsburg, West Virginia.[2] The station

Continue reading »

Staatsspoorwegen station type Sneek en “Zie gins komt de stoomboot !”

De maand  november al weer over de helft, Sinterklaas is binnen en  BIELZ heeft niet stil gezeten. Het scala aan direct te bestellen station is uitgebreid met de stationstypen ” Sneek”.  Vernoemd naar de Friese plaats Sneek was het het eerste station uit  zeven stations ( met soms afwijkingen in het marquise of deur raam

Continue reading »

BIELZ kazerne schaalmodel

Johan van den Kornputkazerne Dankzij de nauwe samenwerking met Defensie heeft BIELZ als eerste in Nederland een regiments kazerne beschikbaar voor al die Liefhebbers van defensie materiaal op schaal. Historie van de Bootskazernes In de jaren voorafgaande aan de mobilisatie werd de diensplichtwet aangenomen en moesten er in rap tempo kazernes worden gebouwd . Het model

Continue reading »

Stoomtramweg Gronau-Denekamp

In 1903 werd  de NWSM  lijn geopend  met als eindstationen Oldenzaal, Denekamp en Gronau.  is een voormalig tramstation en hoort daarom eigenlijk niet thuis op deze site. Toch wil ik dit stationsgebouwtje niet onbesproken laten, niet in de laatste plaats omdat het een bijzonder gaaf – en aan de buitenzijde- in een nagenoeg authentieke staat verkerend

Continue reading »

De Kiosk in het stadsleven

De Kiosk in het stadsleven De kiosk was in het verleden het middelpunt  van het nieuws, hier werden kranten gekocht en nieuws gedeeld. Onder de categorie  stadsleven krijgt de kiosk  zijn plek. Startend  met de kiosk van Berlage aan het Buitenhof te Den Haag. U kunt hier op inschrijven  door te mailen. kostprijs €59,95 voor

Continue reading »

Staatsspoorwegenstationklasse 5 laag

Staatsspoorwegenstation klasse 5 laag In de eerste jaren van de Staatsspoorwegen werken voor de kleine plaatsen Klasse 5 station gebouwd. Als snel kwam men erachter dat deze station te kleine waren om het toenemende vervoer te accommoderen. K.H van Brederode kreeg opdracht  een ruimer station te ontwerpen waarbij ook ruimte was voor bewoning voor de

Continue reading »
Pages:12345»