Alle spoorweggebouwen die in Freisland/Groningen gebouwd werden van het type sneek zijn klaar. Dit type ” Sneek”, vernoemd naar de Friese plaats Sneek was het het eerste station uit zeven stations ( met soms afwijkingen in het marquise of deur raam indeling). Het gebouw is tegelijkertijd met de opening van het eerste gedeelte van de spoorlijn Leeuwarden – Stavoren geopend op 16 juni 1883.
Twee jaar later, op 8 november 1885, was de hele spoorlijn van Sneek tot aan Stavoren gereed. Station ontworpen door architect M.A. van Wadenoijen, wordt ook wel Standaardtype Sneek genoemd . Van deze gebouwen zijn er drie overgebleven, naast Sneek ook die in Delfzijl en Tiel. Het ontwerp is symmetrisch, waarbij het forse hoofdgebouw wordt geflankeerd door twee lagere zijvleugels. De overkapping van dit stationstype was voor elk station gelijk. Korinthische zuilen van gietijzer ondersteunen een houten kap, die de hele lengte van het gebouw beslaat. Met de verbouwingen van deze stations in de jaren zestig (zie verderop in dit artikel), is de houten kap gerenoveerd. De station Delfzijl, Tiel, Appingedam, Tiel, Sneek, Gorinchem en Workum zijn in alle schalen direct te leveren ( ongeveer 15 werkdagen levertijd ) Variërend in( H0)prijs van €199,95 tot de zeer uitgebreide versie van Stavoren €899,95 Dit station was in de beginnen een zeer belangrijke verbinding tussen Noord Holland en Friesland. ER was in die tijd een vierdagelijkse verbinding vanaf station Zaandam naar Leeuwarden! De veerboot zelf is ook een uniek model waar van de tekeningen beschikbaar zijn de prijs van dit tweespoorveer zal uitkomen op €699,95 . u kunt ons mailen bij interesse
station Stavoren en aanlegsteiger veerboot foto model Spoorwegmuseum