De Kippenlijn
Al lange tijd bestonden er plannen voor de aanleg van een spoorlijn tussen Nijkerk en Ede. De lokale bestuurders, met name in Nijkerk en Ede, zagen echter niets in een spoorlijn. Na twintig jaar gingen de gemeentes overstag. De gemeente Ede zegde geld toe aan de nieuw opgerichte N.V. Spoorwegmaatschappij De Veluwe. Als tegenprestatie stelde de gemeente dat de spoorlijn om het dorp aangelegd diende te worden. Verder eiste de gemeente dat de zondagsrust geëerbiedigd zou worden.
In 1901 werd de spoorlijn aangenomen en op 1 mei 1902 kon de verbinding worden geopend. De lijn werd geëxploiteerd door de Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij. De nieuwe spoorlijn kruiste ten noorden van Barneveld de spoorlijn Amsterdam – Zutphen ongelijkvloers. Bij het station Barneveld-Voorthuizen aan de Oosterspoorweg werd daarom de halte Barneveld Kruispunt geopend, waardoor reizigers tussen beide spoorlijnen konden overstappen. voor de plaatsen Voorthuizen, Lunteren,Ede verschenen drie identiek gebouwen dit later iets werden uitgebreid of veranderd. Zo ook de kleine retirade verdwenen snel nadat sanitaire voorzieningen in het hoofdgebouw werden ingericht. Nijkerk werd als begin station uitgebreid met twee verdubbelde extra vleugels en binnen het centrum van Ede, verscheen een halte Ede Gemeentehuis. Dit was niet meer dan en houten abri. voor zover bekend waren er ook haltes op Appel en Dusschoten waarvan geen bestek bekend is. vermoeden is dat dit houten abri’s waren met sterk overhangende daken
In 1937 werd de verbinding tussen Barneveld en Nijkerk opgeheven. De spoorlijn Barneveld – Ede-Wageningen werd met een nieuwe verbindingsboog aangesloten op de Oosterspoorweg. Aan deze boog werd de nieuwe halte Barneveld-Voorthuizen geopend ter vervanging van de halte Barneveld Kruispunt en het station Barneveld-Voorthuizen aan de Oosterspoorweg. De treinen reden in het vervolg tussen Ede en Amersfoort. Op 7 september 1944 werd de spoorlijn als gevolg van materieelgebrek gesloten. Enkele jaren later werd de spoorlijn echter geëlektrificeerd en op 20 mei 1951 opnieuw in gebruik genomen.
Het gehele Kippenlijn tracé werd in 2018 exclusief geleverd voor Bentink Modelspoor https://www.bentinkmodelspoor.nl/ en is een samenwerking tussen 3dscaleworks/Bentink Modelspoor en Railhobby. de modellen zijn vanaf 2019 gewoon via de site te bestellen.
Dit project kent een ongekend succes vele bewoners uit de streek met cultuur historisch besef hebben dit initiatief verwelkomt en het is in de regionale media goed overgenomen:
Op inschrijving ontvangt de koper ook nog eens de twee Railhobby uitgave waarin Chris van Diesen verslag doet van de bouw plus een kopie van het originele bestek .
Zie ook het Groterdamproject
Uitlevering vindt plaats in de zomer/najaar van 2018.