Architectuur langs de rails en meer

Apeldoorn in alle tijden

Station Apeldoorn  1876,1915 , 1911 en 2004

Station Apeldoorn werd in gebruik genomen op 15 mei 1876 met de opening van het traject Amersfoort – Apeldoorn – Zutphen, deel van de door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) aangelegde Oosterspoorweg. Deze lijn, geopend tussen 1874 en 1878, verbond Amsterdam via Amersfoort en Zutphen met Winterswijk, van waaruit een verbinding was met Duitsland.

              

Het station van Apeldoorn is niet verwant aan een van de standaardstations, maar heeft wel gelijkenis met in die periode gebouwde stations. Het bestaat uit een hoog middengedeelte met twee lagere korte zijvleugels. In 1911 werd er voor het middengedeelte een vestibule geplaatst   in een afwijkende stijl de Koninklijke loge vergroot en een eenzijdige verlening doorgevoerd ten behoeve van de goederen.  In 1915 werden en onder het marquise ook twee loketten gebouwd met houten stijl en regelwerk. Èèn  van de loketten werd in gebruik genomen voor de halte van de paarde tram.

    

Zowel 1875 als 199, 1915 en het volledige gerestaureerde station zijn te verkrijgen  .

 

Verleden week is ook de productnaam gelanceerd voor de schaalmodellen. BIELZ  ( met een knipoog)is de fundatie van het spoor en zet zich in voor realistische spoorbeleving

 

Share this post
  , , ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.