Station Purmerend In 1884 werd de Zaanlijn geopend, deze enkelspoorverbinding liep van Zaandam naar Purmerend en later ook naar Enkhuizen. Het gebouw had een hoog naar vorenstaand middendeel en twee lage lange vleugels, veel versieringen. Uurwerk in opvallende omlijsting. Aan het station werd veel aandacht besteed aan de versiering. Het middendeel
Continue reading »Electrificatie modelspoorbanen
Spoorweg bovenleidingportalen Wat begon is 1908 met de electrificatie van de eerste spoorlijn Hofplein -Scheveningen werd pas vanaf 1922 gemeengoed,nadat de rijksoverheid een meerderheids belang kreeg in de spoorlijnen. De overheid koos voor gehele electrificatie om de toename van treinvervoer het hoofd te bieden. Kenmerkend voor deze progressie werden de bovenleiding portalen die het spoorbeeld van alleen
Continue reading »BIELZ op Nederlandse modelspoordagen
Bielz op spoor 21 en 22 Januari 2017 was het zover. De bezoekers konden kennis maken met de nieuwe diensten/ producten van BIELZ. De naam was zorgvuldig gekozen om zo als eigen product door het leven te gaan onder de vlag van 3dscaleworks. Het was aanpoten om stationsmodel en de promotie stand af te krijgen.
Continue reading »Zaandam en BIELZ
In 1867 werd station Zaandam voltooid. De aannemer S. van der Kamp had voor fl 62.360,00 een sierlijke gebouw gerealiseerd dat doet denken aan de overige stations Koog Zaandijk, Wormerveer en Krommenie Assendelft. Het was echter sierlijker afgewerkt met een uurwerk gevat in een ornament. 1867 wurde Zaandam Station abgeschlossen. Der Auftragnehmer S. van
Continue reading »Spoorlijn Zaandam -Uitgeest deel3
Station Zaandam De bouw en afwerking van Station Zaandam aan de straatzijden gaat zijn laatste fase . Het dak zit er op en het pannenbier is geschonken . Nu de marquisen nog plaatsen en het dak voorzien van schoorstenen. Bau-und Ausbauarbeiten an der Straßenseite geht in die Endphase. Das Dach ist fertig und dem
Continue reading »Apeldoorn in alle tijden
Station Apeldoorn 1876,1915 , 1911 en 2004 Station Apeldoorn werd in gebruik genomen op 15 mei 1876 met de opening van het traject Amersfoort – Apeldoorn – Zutphen, deel van de door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) aangelegde Oosterspoorweg. Deze lijn, geopend tussen 1874 en 1878, verbond Amsterdam via Amersfoort en Zutphen met Winterswijk, van waaruit een verbinding was met Duitsland. Het station
Continue reading »Station Apeldoorn 3D ready
Station Apeldoorn In 1875 werd dit station voor de lijn Amsterdam-Zutphen volgens het gebruikelijke model ( hoog middendeel met lage vleugels) gebouwd in opdracht van de Hollandsch IIzeren Stoomweg Maatschappij. Nieuw aan dit station is echter de imitatie-natuurstenengevel. Deze versiering is o.a. op het middendeel terug te vinden links en rechts van de ingangsdeuren. De steile
Continue reading »Station Weesp realisatie
In Weesp (1967) werd een zekere monumentaliteit verkregen doordat het stationsplein tot op perrontunnelniveau werd afgegraven. Hierdoor ontstond de mogelijkheid van een stationsgebouw van twee bouwlagen waarbij zich in de onderste laag de toegang tot de perrontunnels en de rijwielstalling bevond en op perronniveau de stationshal met plaatskaartenkantoor, bagagebank en restauratie. Een extra monumentaal gegeven
Continue reading »Spoorlijn Zaandam-Uitgeest deel 2
Voor de realisatie van station Zaandam ontworpen door K.H. van Brederode wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van interieur en decoratie uit de jaren 1900 met als uitgangspunt het in het bestek beschreven functie van de ruimtes. For a realistic redrawn and printed station Zaandam designed bij K.H. van Brederode, we used decoration and furniture used in the
Continue reading »Spoorlijn Uitgeest-Zaandam 150 jaar
Spoorlijn Uitgeest-Zaandam Het is 1867 als er in de Zaanstreek druk gewerkt wordt aan de stations Assendelft -Krommenie, Wormerveer, Koog-Zaandijk en Zaandam. Al deze gebouwen werden in opdracht van de HIJSM ontworpen door K.H van Brederode. It’s 1867 when the Dutch Railwayline Uitgeest-Zaandam opened, all building on that track where designed by raiway ingeneer and
Continue reading »
Recente reacties