Alle Nederlandse Spoorweg-architectuur!

De nieuwe stationsgebouwen

Station 2000 Abcoude

Na de jaren 80 kregen de nieuwe station te maken met plaatselijke aanbesteding en werden zeer technische station ontworpen met veel staalconstructie en glas. Doordat deze station vaak zeer uniek zijn en qua constructie ook meer uitdaging vergen van de ontwerper  is dat ook het gelijke voor mij als herontwerper op schaal. Toch worden deze stations geleidelijk opgenomen in de product lijn  om ook de moderne spoorders te voorzien van mooie gebouwen. Eén van de eerste uit de serie station 2000 is het station Abcoude. Een dak asymetrisch gebogen en gekanteld was de uitdaging, compleet met tunnel en entree.

Vanwege de spoorverdubbeling Amsterdam – Utrecht werd het stationsgebied van Abcoude gereconstrueerd. Onder het Gein is een aquaduct (Rien Nouwen Aquaduct) met vier sporen gebouwd ter vervanging van de hefbrug. Omdat het bestaande station aan de helling naar het aquaduct is komen te liggen, is ten noorden van het Gein nabij de Hollandse Kade een nieuw station met een moderne perronkap gebouwd aan de noord-oostzijde van Abcoude, verder van het centrum van het dorp verwijderd dan het oude station. Alleen de middelste twee sporen zijn gesitueerd aan het eilandperron. De buitenste twee sporen worden door de intercity’s gebruikt.

Op 23 april 2007 werden het aquaduct en het nieuwe station in gebruik genomen. Er is slechts één toegang aan de westzijde van het station. Het plein voor het station heet Geinplein en de weg er langs Spoorlaan omdat de straatnamen Stationsplein en Stationsstraat al bestonden en nog steeds bestaan bij het oude station. Het oude Stationsplein was echter niet meer toegankelijk terwijl de Stationstraat niet meer naar het (huidige) station loopt.

Het oude eerste stationsgebouw is wel blijven bestaan en blijft dus een herkenningspunt langs de spoorbaan (hoewel het vanuit passerende treinen nauwelijks meer zichtbaar is). Het oude spoor rond Abcoude is afgebroken evenals het tweede stationsgebouwtje en de perrons uit 1977. Het oude eerste stationsgebouw raakte in verval maar kreeg uiteindelijk een andere bestemming. Het pand werd opgeknapt en sinds april 2016 is er een bed and breakfast “De Witte Dame” in gevestigd.[2]

De ingekorte versie kost in H0 €349,95 volledige uitvoering €399,95 en N €279,95

Share this post
  ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.