Alle Nederlandse Spoorweg-architectuur!

Station Hofplein Rotterdam ZHESM

Als er één station tot de verbeelding leeft van vele liefhebbers is het wel station Hofplein. Niet alleen door de situering(haaks op het hoofdspoor van de SS van Rotterdam  naar Dordrecht), maar ook door de station art nouveau stijl die ontworpen werp door D. Margadant

 

meer info over die rijke gebouw zie Hollands beton en jugendstil door Arjan de Boer

Het station Hofplein was het Centrum en hart van de stad, waar vele Rotterdammers elkaar troffen in café Loos, voor een hapje, drankje, biljart of dans. De reizigers kregen toegang tot het werkelijke kopstation door of de Neptunus of de Zeemeermin poort te betreden, waar men in de hal een kaartje  kocht.  Alvorens  onder de Hofbogen( verhoogd spoor Rotterdam-Dordrecht) het werkelijk station te betreden met trap of lift.

 

De bouw  Dit station en de gehele lijn werd een hoogstandje van Nederlands bouwen waarbij, dit het eerste Nederlandse stationswerk  werd waar beton werd toegepast. Ook intern werden de gebouwen van alle gemakken voorzien zoals hete lucht verwarming en liften  voor personen en buffet. De versiering werd niet aan het toeval overgelaten. Jaap Giddingen zijn werknemers ( decoratie schilder ( Gidding & Co)  mochten zich naar hartelust uitleven op het pand met beschildering en glas en lood voorstelling , waarbij de Gemeente wapens  van Wassenaar, Stompwijk, Pijnacker, Berkel, Scheveningen, Den Haag en Rotterdam op de bogen en kopgevels werden uitgebeeld.

De opdracht  Dat ik dit station mag realiseren is een voorrecht voor elke liefhebber van architectuur en realisme op schaal. Onderzoeken en  kennis van het toepassen van 3dprinttechniek heeft mij veel geleerd van dit prachtige gebouw waarbij de details goed waren omschreven in de bestekken van het Utrechts archief. Eerst is aangevangen met het Hoofdgebouw Loos daarna  zullen de Hofbogen en het werkelijk station  volgen. Omdat veel documentatie bekend  was van de inrichting is ook het intern inrichten ter hand genomen. omdat de raampartijen ( grote (boog)ramen) daar ook naar leende.

 dank aan Utrechts Archief

Het Tekenen Het tekenen  en het virtueel pas maken kende enkele uitdagingen zoals de ronde vorm  van daken en  gevels alsmede de niet symetrisch  zijnde Neptunus en Zeemeermin poort. Toch  heeft dit tekenen mij veel geleerd .

  

 

Het Printen Het printen en de passing nadert zijn eind en nog één onderdeel moet worden gemaakt in aluminium PLA en dat is de constructie voor het glazen dak van de stationshal. Dit teken zal pas geschieden naar werkelijke passing van de gevels. Zodat dit keurig klem zit tussen de Neptunus- en Zeemeerminpoort. De decoratie wordt hard over nagedacht en zal ter hand worden genomen door een specialist  van het CBG.

   

Van de Bouw zullen nog enkele berichten volgen.  Voor een mooie impressie verwijs ik u naar  onderstaande  film wat een prachtig beeld geeft van dit gebouw!

Weerschijn van het Hofplein

plattegrond hofplein

groetjes van BIELZ

John Heimensem

 

 

Share this post
  , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Alle architectuur voor elke schaal een 3Dprint! Sluiten