Architectuur langs de rails en meer

De Kamperlijn

De Kamperlijn.

Het lijntje is oorspronkelijk aangelegd als onderdeel van de Centraalspoorweg, van Utrecht naar Kampen via Amersfoort en Zwolle. Het lijngedeelte Utrecht – Amersfoort – Hattem werd geopend in 1863, Hattem – Zwolle met de overbrugging van de IJssel in 1864. Doordat de Mastenbroekerpolder onder water was gelopen, werd het traject Zwolle – Kampen pas in 1865 in gebruik genomen. De kosten voor de aanleg werden deels gedragen door de Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij (NCS) en deels door de gemeente Kampen, die circa 300.000 gulden inlegde. Voor deze gigantische som geld, die bijna de helft van de investeringen dekte, werd afgesproken dat de treinen uit Utrecht altijd door zouden lopen naar Kampen. Dit leverde in de praktijk problemen op, doordat men vanwege de indeling op het station Zwolle zou moeten kopmaken. Dit was niet vreemd voor station Zwolle, dat tot de samenvoeging van de Staatsspoorwegen en NCS toch al een dubbel kopstation was, voor de richtingen Kampen – Utrecht NRS en Arnhem – Leeuwarden. Al snel werd de lijn gesplitst in twee aparte gedeelten Kampen-Zwolle en Zwolle-Utrecht.

Kampen I

Kampen station 1865
Utrechts archief

Het eerste station dat in 1865 opende  was een NCS eerste klasse station gelijk aan Harderwijk en Nijkerk. met een hoog middenrisaliet en lagere zijvleugels. Dit station is binnenkort beschikbaar in Ho €199,95 in in N spoor €139,95 tevens is de  naast het station gelegen locomotieven loods te verkrijgen €99,95 in HO en in N schaal  €62,95 overige schalen op aanvraag

Kampen II

In 1911  werd het huidige station gerealiseerd .  Het is strak van vorm, asymmetrisch en voorzien van torentjes. Ingang duidelijk aangegeven door een bordes tussen twee vierkante torens. Rechterdeel van de rechtervleugel is hoog. Eind gemarkeerd door vierkante toren met de deur van de woning.

      

Dit 1.10 meter  lange station ( in HO) is vanaf nu te bestellen in de schalen  G tot en met N  in twee periode de uitvoering 1911 met extra lichtstraten (€619,95 in goederengedeelte als ook het tweede perron €99,95 als ook het huidige station €599,95) in N  afmeting 57 cm respectievelijk  €419,95 /€433,95  en 2de perron €69,95. overige schalen op aanvraag

Halte Mastenbroek

Ook in 1865 werd een halte gebouwd voor Mastenbroek.  Dit was een haltegebouw  met aan  de linkerzijde een  uitbreiding met een woning. deze is binnenkort ook te leveren in H0 €89,95 en N schaal  €62,95

foto Utrechts Archief

voor meer info zie http://www.hetkamperlijntje.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.